Muğla Haber Gazetesi

Bayramda midenizi yormayın

Bayramda midenizi yormayın
07 Ağustos 2013 - 13:27

Bir ay boyunca oruç tutanlar dikkat. Birden ağır yiyecekler tüketmek midenizi bozabilir.  Muğla Üniversitesi Eğitim ve Uygulama Hastanesi doktorlarından Dahiliye Uzmanı Nezih Tuncay, özellikle bir ay boyunca oruç tutan vatandaşların Ramazan bitimi sonrasındaki günlerde beslenmelerine dikkat etmeleri doğrultusunda uyarı ve önerilerde bulundu. Tuncay;  “Oruç tutan kişiler mutlaka oruç ayları bitince ağır yiyeceklere yüklenmesin. Sindirim sistemlerini bozabilirler.”Dedi.

Oruç tutanların birden ağır ve yağlı yiyeceklere yüklenmemeleri,  özellikle tatlı ve aşırı şekerli yiyeceklerden uzak durmaları gerektiğini vurgulayan Tuncay;  “Özellikle bir ay boyunca oruç tutan ve hatta bazı belli hastalıkları olan kişiler kesinlikle birden midelerine yüklenmesin. Aşırı tatlı ikramlarını geri çevirsinler ve ağır ve yağlı yiyeceklerden uzak dursunlar. Mide ve şeker hastalıkları olan kişiler ise mutlaka dengeli ve düzenli beslensinler. Şekeri yüksek tutmamak ve aşırı düşürmemek lazım. Oruç tutan ve bir ay boyunca orucu kaçırmayanlar ise birden ağır yiyecekler ile mideyi ve bağırsağı bozabilir. Az yesinler tadımlık yemeyi tercih etsinler.”diye konuştu.

Sağlığın korunmasında beslenmenin önemi

Sağlığın korunmasında beslenmenin önceliğine değinen Tuncay; “ Ramazan ayı boyunca oruç tutarak beslenenler bundan sonraki dönem için günlük öğün sayısını azaltmalı. Bayramda normal düzene geçince mutlaka psikolojik olarak da çok yeme ihtiyacı duyuyor gibi hissedebilinir . Hazımsızlık ve mide problemleri bayram sofralarında çok yaşanıyor. Özellikle oruç sonrası bazı insanların psikolojileri bozuluyor. Bazı insanlar oruç bitti artık beslenme zamanı diyerek fazla miktarda tüketiyorlar yiyecekleri. Gelenek üzerine de bayramda tatlı tüketimi aşırı derecede yapılıyor. Bu çok yanlış. Çikolata, ağır hamurlu yiyecekler ve tatlılar fazla tüketilmemeli. Bayramda birden bire yemek çok yanlış. Sindirim sistemi başta olmak üzere bazı organlar fazla etkileniyor bu süreçte. Bayramda da tıpkı oruç gibi kendinize sınır koyun üç öğün yemeliyim diyin ve kendi kuralınızı koyun. Özellikle belli hastalıklarınız var ise. Güne kahvaltı ile başlayın ve öğün atlamayın. Besinleri iyi çiğneyin ve azar azar yiyin. Sıvı alımını arttırın. Fazla meyve sebze tüketin. Şeker, kalp ve yüksek tansiyon hastaları mutlaka dikkatli olsun ve doktor kontrolünde yemek yesinler. İlaçlarını aksatmadan. Bitki çayları için fazla kahve tüketiminden uzak durun.  Özellikle yaşlılar ve tansiyon hastaları gün boyu kahve ve çay tüketmelerine dikkat etsinler. Gece yoğurt ve meyve öneririm. Tüm bunların yanında her gün fiziksel aktivite de şart. “şeklinde konuştu.

Hastalar daha dikkatli olmalı

Belli hastalıkları olanlar ve buna rağmen oruç tutup da birden yemeye başlayanların daha dikkatli olmaları gerektiğini vurgulayan Tuncay; “ Özellikle bayramda aciller normalin iki katı daha fazla hasta bakıyor. Mide ve bağırsak sorunu bu dönemde çok yaşanıyor. Sindirim sisteminizi aşırı yiyecekleri tüketerek ve karıştırarak bozabilirsiniz. Önleminizi alın. Tıp ki oruç gibi kendinize belli bir tablo oluşturun. Nasıl sabah kahvaltısı yapıyor iseniz aynı şekilde ara öğün ve öğle yemeğini aksatmayın. Üç öğün ve ara öğünü düzenleyin. Az yiyin. Özellikle şeker hastalıkları dikkat etsin. Şeker hastalarının yemesi ve kendini dengelemesi çok önemli. Takip ve dikkat gerektiriyor. Belli yiyecekleri yesinler ve belli içecekleri içsinler. Dedi.

Tansiyon hastalarına uyarı

Tansiyon hastalarının ilaçlarını aksatmadan beslenme alışkanlıklarını düzene sokmaları gerektiğini söyleyen Tuncay; “Her hastalıkta olduğu gibi tansiyon hastalığı da belli yaştan sonra çıkabiliyor. Günlük hayatta yaşanan stres ve günlük bazı olumsuz yaşam koşullarının yarattığı sinirsel olaylar tansiyonu etkiler. Kendinize her ne yaşanırsa yaşansın sakin bir ortam ayarlayın. Stres ve sinirden uzak durun ve beslenmenize dikkat edin. Hiçbir şey yemeden kilo vermek amaçlı da yaşayan insanlar var. Bu başta tansiyonu etkiler. Beslenme önemli. Basit bir olay değildir. Sindirim sisteminizi kontrol edin. Özellikle bayramda tüketilen ağır ve yağlı yiyeceklerden uzak durun. Aşırı yemeyin. “Dedi.

Çocukların da dikkatli beslenmeleri gerektiğinin altını çizen Tuncay şunları ekledi: “Çocuklarda dikkatli beslensin. Fazla şeker ve çikolata tüketimi bayramda artıyor. Bu nedenle çocuklarınıza da sınırlama koyun diyen Tuncay; “Çocuklarınızın beslenmesine de dikkat edin. Belli sınırlamalar koyun. Çocuklarda bazı riskler taşıyabilir özellikle aşırı tüketilen çikolata ve şekerlemeler.”

HABER:   Şafak TURGUT

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

Hava durumu
İMSAK-
GÜNEŞ-
ÖĞLE-
İKİNDİ-
AKŞAM-
YATSI-

Mugla Haber Gazetesi - Atilla Taha